چابهارشهرچهاربهار
چابهارشهرچهاربهار

منوي اصلي
صفحه اصلي
پروفايل مدير
عناوين وبلاگ
آرشيو وبلاگ
پست الكترونيكي

درباره وبلاگ
سلام......... طبق معمول به وبلاگ خودتون خوش آمدید دراین وبلاگ درنظردارم شهرچابهار ,کنارک و روستاهای اطراف این دوشهر رو واستون معرفی کنم بادادن نظرمرا دربهترکردن مطالب وبلاگ یاری کنید..... باتشکر:عبدالرحمان خالقی
آرشيو
ارديبهشت 1391
نويسندگان
عبدالرحمان خالقی
کد هاي جاوا

ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 3
بازدید ماه : 29
بازدید کل : 9102
تعداد مطالب : 7
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1



جاهای دیدنی چابهار  <-PostCategory-> 

۱-کوههای مریخی:

كوه‌هاي منحصربه‌فرد و زيباي مريخي كه در جاده چابهار به گواتر ديده مي‌شوند، از زيباترين مناظر طبيعي ايران هستند كه كمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند.  کوههای مریخی

۲-رودخانه باهو کلات


باهوكلات يكى از پر آب ترين رودخانه هاى استان و عامل اصلى حيات و زندگى در جنوب بلوچستان به حساب مى آيد. اين رودخانه آب هاى مناطق وسيعى از مناطق جنوبى شهرستان ايرانشهر و شهرستان چابهار را جمع آورى و به درياى عمان سرازير مى كند رودخانه باهوكلات در 90 كيلومترى شرق چابهار به خليج گواتر درياى عمان سرازير مى شود. اين رودخانه بويژه به دليل زيستگاه تمساح ايرانى از نظرگردشگرى اهميت فراوانى دارد شرايط و عوامل زيست محيطى در اين رودخانه در مقايسه با ساير اكو سيستم هاى آبى از ثبات و پايدارى كمترى برخوردار است به طورى كه مى توان گفت در اينجا زيستگاه آبى به نوعى با زيستگاه خاكى در هم آميخته است. درباره آبگير هاى كم عمق و موقت در امتداد سرتاسر رودخانه هاى اين منطقه نيز همين مطالب صادق است. در اين زيستگاه ها كه گاه تا چند ماه بدون آب باقى مى ماند جانورانى كه حيات آنها به آب وابسته است نيز بهگونه اى حيرت انگيز خود را با شرايط محيطى وقف داده اند.

۳-خلیج چابهار

خلیج چابهار با جلوه بی نظیر طلوع و غروب خورشید در دریا - که بدون شک بی بدیل ترین منظره طلوع و غروب در کشور است همراه با نور کشتی ها در آب در شب و موقعیت نعل اسبی اش در کناره اقیانوس هند ازجمله دیدنی های چابهار است.

 

۴-اسکله ماهیگیری

در چابهار چندین اسکله صیادی وجوددارد که دو اسکله صیادی (تیس) و (رمین) از بقیه دیدنی ترند. اسکله تیس در داخل محوطه و اراضی منطقه آزاد و اسکله رمین در 10 کیلومتری شرق چابهار قرار دارد. تماشای کشتی ها و قایقهای صیادی و صیادان و صید انواع ماهی ها و شاه میگو که از محصولات دریایی هستند دیدنی است.

۵-ساحل صخره ای

در چابهار به دلیل موقعیت منحصر به فرد آن که تنها بندر اقیانوسی کشور است (اقیانوس هند) منطقه ای وجوددارد که به ساحل صخره ای (دریا بزرگ) معروف است.منظره برخورد موج و صخره و ارتفاع آب که گاه تا 5 متر پس از برخورد با صخره های بلند ، اوج می گیرد انواع خرچنگها و لاک پشت ها یی که روی صخره ها همبازی موج اقیانوس و جدال موج و صخره اند همه و همه جلوه های نابی از طبیعت شاعرانه را به تصویر می کشند . عکسی از دریا بزرگ

۶-گل فشان


در ميان دشت كهير و تنگ و در 20 كيلو مترى روستاى كهير در مسير جاده تنگ گالك به فاصله چند كيلومترى 3 تپه كوچك گل فشان به ارتفاع 10 تا 20 متر وجود دارد كه 2 تاى آنها همانند تپه بوده و از چند سال پيش غيرفعال شده است و سومى شكل يك آتشفشان بوده و در حال حاضر فعال است كه يك پديده منحصر به فرد طبيعى است و نظير آن فقط در 3 نقطه ديگر جهان گزارش شده و همواره از دهانه آن گل سرد طوسى رنگى تراوش مى كند.

۷-روستای تیس

روستای قدیمی تیس با قدمتی بیش از 2000 سال در شمال ساحل و اسکله صیادی تیس ،با مسجد زیبا و قدیمی و مردم روستایی و خونگرم آن از دیگر دیدنی های شهر چابهار است.

۸-تالاب لیپار

در15 كيلومترى شهر چابهار بعد از روستاى رمين در مسير جاده ساحلى گواتر و در تنگه صخره هاى مشرف به دره اى سبز و زيبا قرار دارد كه از بالاى آن روستاى ليپار در ميان سبزه زارها پيداست. در ميان 2 كوه كه فاصله چندانى با هم ندارند آب بندى ايجاد شده كه آب هاى سرگردان اطراف را در خود جمع كرده است و به آبگيرى به طول 14 كيلومتر تبديل شده است. در اين آبگير چشم نواز انواع بوته ها و درختچه ها از نوع گز و كلير و چش با چشم اندازى زيبا، منطقه اى بكر با اكو سيستم خاصى را به وجود آورده است. پرندگانى چون چنگر، فلامينگو، كشيم، انواع حواصيل، طاووس كن، باقرقره، تيهو، عقاب دشتى و خوتكا در اين اكوسيستم زندگى مى كنند.
يكى از درختان بزرگى كه در نوار ساحلى چابهار مى رويد انجير معابد(لورلول) و به زبان محلى ها كرگ است كه در تمام اعضاى آن شيره سفيد رنگى جريان دارد و از درختان تيره كائوچويى به شمار مى آيد. تاج اين درخت بزرگ و پهن و از انشعاب هاى آن ريشه هاى نا بجا مى رويد. پوست درخت صاف و خاكسترى، برگ هايش بيضى شكل، ساده و درشت است. ميوه هايش نارنجى رنگ و به درشتى فندق و قابل خوردن است. اين درختان داراى قدمتى بالاى صد سال هستند و اكثراً در نزديكى زيارتگاه ها قرار دارند. در حال حاضر در روستاهاى رمين، تيس كوپان، ماشى، ليپار، كوپان سر و. .. از اين درخت ها وجود دارد. در ناحيه ساحلى خليج گواتر بويژه در خور باهو و در نزديكى محلى كه رودخانه باهو كلات به درياى عمان مى ريزد، جنگلى بسيار زيبا و قابل توجه از گونه حرا پديدار مى شود. حرا درختچه اى است كه در مرداب هاى نواحى گرم كرانه هاى عربستان، مصر و جنوب ايران از جمله شهرستان چابهار مى رويد. از مشخصات حرا اين است كه دانه اش روى درخت مادر رشد اوليه را طى كرده و سپس نهال جوان حاصل از درخت جدا شده و به مرداب مى افتد. برگ هاى حرا بادوام است و ظاهر بيضى شكل و منتهى به يك خامه باريك است. قسمت مورد استفاده پوسته شاخه آن است و در حال حاضر اين جنگل يكى از زيباترين منظره هاى موجود در چابهار و منطقه گواتر است. عکسی از تالاب لیپار(مسیر چابهار به گواتر)

۹-ساحل تیس

در مسیر جاده کنارک - چابهار و در 5 کیلومتری شهر و ساحل تیس با آلاچیق های زیبا وجود دارد .این ساحل به دلیل شیب بسیار کم و ملایم تا صدها متر دورتر از ساحل دارای عمق یکسان و کمتر از 1.5 متر می باشد .

۱۰-تمساح پوزه کوتاه

تمساح پوزه کوتاه برجسته ترین موجود حیات وحش چابهار محسوب می شود که در طبیعت این منطقه زندگی می کند .بخشی از زیستگاه اصلی این تمساح که محلی ها آن را "گاندو" می نامند ،در شهرستان چابهار و بخش دیگر در شهرستان ایرانشهر قرار دارد .این تمساح که از نادر ترین انواع تمساح در جهان است در رودخانه های سرباز و باهوکلات زندگی می کند.

۱۱-آثار باستانی و تاریخی

چابهار دارای آثار باستانی و تاریخی متعددی می باشد : روستا و بندر تاریخی تیس ،قلعه پرتغالیها بر روی تپه ای در 5 کیلومتری چابهار و مشرف بر خلیج چابهار ،مقبره امامزاده سید غلام رسول در نزدیکی میدان شیلات شهر ،مقبره های سنگی روستای تیس ، ویرانه های شهباز بند، ساختمان قدیمی تلگرافخانه انگلیس ، گودانگریز " گود انگلیس " ،قلعه و غار " بان مسیتی " روستای تیس،محوطه باستانی دمب کوه ، قلعه گواتر ، قلعه پیروزگت و بلوچ گت ، گورستان ها و نیز مساجد قدیمی از جمله آثار باستانی و مراکز تاریخی شهرستان چابهار محسوب می شوند.

۱۲-منطقه آزاد

محوطه اصلی در مساحتی به وسعت 230 هکتار ساخته شده است و دارای مجتمع های تجاری بسیار زیبا ، کارگاه های تولیدی ، ساختمان بانکها و ... می باشد .

۱۳-بندر چابهار

بندر چابهار بعنوان يكي از بنادر مهم در جنوب ايران و در بخش شمالي درياي عمان قرار گرفته است . اين بندر بعلت موقعيت استراتژيك و دستيابي به آبهاي آزاد بين المللي جايگاه ويژه اي در مبادلات ايران با ساير كشورهاي منطقه دارد .
از سوي ديگر اين بندر بعلت نزديكي به كشورهايي نظير افغانستان ، پاكستان و آسياي ميانه ، در آينده اي نزديك با اتصال به شبكه ريلي كشور اهميت ويژه اي در ترانزيت كالا به اين كشورها خواهد داشت . همچنين اين بندر بعنوان تنها بندر اقيانوسي ايران ، يكي از نقاط كليدي در حاشيه خليج فارس و درياي عمان بوده و در كريدور شمال – جنوب نقش مهمي ايفاد خواهد كرد . ضمناً اين بندر در مسير ترانزيتي شرق – غرب قرار گرفته و فوريتهاي مختلف اقتصادي و جغرافيايي در زمينه ترانزيت و ترانشيب مي باشد .
بندر چابهار كه در جنوب استان سيستان و بلوچستان واقع شده ، به دليل استقرار در كنار درياي عمان از دير باز كانون داد و ستد و تجارت و دريانوردي بوده است . ويرانه قلعه پرتغالي ها در يكي از روستاهاي اين بندر (تيس ) در پنج كيلومتري چابهار واقع شده است ،گواه رونق دريانوردي و اهميت استراتژيك اين خطه از بلوچستان درروزگاراني است كه دول استعمارگر و تجارت پيشه اروپا بازارهاي چين ، هندوستان و بطور كلي شرق را جايگاه مناسب عرضه كالا و مصنوعات خود دانسته و حفظ و تسلط بر آنها را جزئي از سياستهاي استعماري و سلطه جويانه خود قلمداد مي كردند.

۱۴- جنگل های حرا و خلیج گواتر

 خلیج گواتر نام خلیج نسبتاً کوچکی در طول ساحل مکران در دریای عمان است.

خلیج گواتر در منتهی‌الیه جنوب شرقی ایران و منتهی‌الیه جنوب غربی پاکستان. نیمی از کرانهٔ این خلیج در ایران و نیمی دیگر در پاکستان قرار دارد.

در سمت ایران رودخانه باهوکلات و در سمت پاکستان رودخانه نهردشت به خلیج گواتر می‌ریزند. آغاز این خلیج در سمت خاوری دماغه جیوانی است و پایان آن در سمت باختر در نقطه‌ای به نام پسابندر است.

در کرانهٔ پاکستانی خلیج گواتر شهری به نام جیوانی قرار دارد و در کرانهٔ ایرانی آن روستاهای گواتر و پسابندر.

در امتداد ساحل مکران، خلیج گواتر در میان خلیج غربی گوادر (در سوی خاور) و خلیج چابهار (در سوی باختر) قرار گرفته‌است.

خلیج گواتر دارای جنگل‌های حرا است. این جنگل‌ها ۳۳ هکتار وسعت دارند و در ۱۵۰ کیلومتری شهر چابهار قرار گرفته‌اند.(ویکی پدیا)

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






+ نوشته شده در پنج شنبه 7 ارديبهشت 1391برچسب:,ساعت 16:37 توسط عبدالرحمان خالقی |
مطالب پيشين
» بندرکنارک جایی بسیار بکر برای مسافران
» عکسهای بسیار زیبا از ماهیگیران در سواحل کنارک – Konarak
» نگاهی به جایگاه منطقه آزاد چابهار در توسعه محور شرق
» 200 هزار مسافر نوروزي در منطقه آزاد چابهار اقامت كردند
» تاریخچه ی دانشگاه علوم دریانوردی چابهار
» جاهای دیدنی چابهار





پيوندها


ردیاب خودرو

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان چابهارشهرچهار





فال حافظ

جوک و اس ام اس

قالب های نازترین

زیباترین سایت ایرانی

جدید ترین سایت عکس

نازترین عکسهای ایرانی

پيوندهاي روزانه

سلام برعشق
بلوچ قومی وفادارپه وتی خاک ووطنا
پایان عشق
حمل ماینر از چین به ایران
حمل از چین
پاسور طلا
الوقلیون

 

فال حافظ

جوک و اس ام اس

قالب های نازترین

زیباترین سایت ایرانی

جدید ترین سایت عکس

نازترین عکسهای ایرانی

طراح قالب

Power By:LoxBlog.Com & NazTarin.Com